Waarom elektrische (deel)auto’s interessant zijn?

Het laatste weekend van december gingen we naar een drone racing event in Alkmaar. 140 km weg. Te ver voor onze fijne Nissan LEAF (nu vijf jaar oud, maar de batterij is te klein om dat in één keer te halen… Met een 13-jarige in de auto willen we niet te lang onderweg zijn.

Dus, vrienden ingeschakeld, en hun Renault Zoë geleend, vanaf Driebergen.

Onze Nissan LEAF rijdt lekkerder: ruimer van binnen, comfortabeler. Maar met het twee keer zo grote bereik van deze pittige Renault Zoë zit ik toch een stuk rustiger achter het stuur…

Toe aan een nieuwe auto? Al eens gedacht aan elektrisch? Misschien nu nog een beetje duur, maar binnenkort betaalbaar, en over niet veel meer tijd goedkoper dan de oude vertrouwde verbrandingsmotor.

En het is in ieder geval mijn ervaring dat de nieuwe elektrische auto’s die je nu kunt kopen dus gewoon heerlijk ver komen met een volle accu. Dat is dus geen bezwaar meer om deze optie niet te overwegen.

Autofabrikanten zijn hard bezig zich voor te bereiden op de mobiliteitstransitie. Een greep uit het autonieuws van 2018:

  • Volkswagen zegt de verbrandingsmotor definitief vaarwel. Vanaf 2026 begint het Duitse concern met de transformatie naar alleen nog maar elektrische auto’s. Volkswagen start in 2019 een platform voor het delen van elektrische auto’s. Ze zijn van plan in 2015 1 miljoen elektrische auto’s per jaar te produceren. Hier de line up van Volkwagen zelf.
Testrit van de ID Neo, in de verkoop later dit jaar.
  • En ook Renault doet mee aan deze ontwikkeling. Volgens Renault: het is niet de vraag of je elektrisch gaat rijden, maar wanneer.
  • Volvo kondigde zijn eerste volledig elektrische auto aan. Meer informatie over deze aankondiging op de site van Volvo zelf (onderaan de pagina).
  • Toyota toont toekomst van duurzaam en autonoom rijden tijdens de Olympische Spelen in 2020, inclusief een platform voor elektrische deelauto’s.