Hoe ver kom je met een elektrische auto?

Via deze link lees je een mooi artikel, onlangs, over een onderzoek naar hoe ver je nu met een elektrische auto komt.

Net zoals met alle auto’s beloven fabrikanten heel rooskleurige zaken als het gaat om hun mooie bolides.

Elektrische auto’s kunnen volgens de folders en websites van de fabrikanten fenomenale afstanden afleggen. Europa is al bezig autofabrikanten te dwingen eerlijker te zijn. Een nieuwe test, de zogenaamde WLTP-meting, moet betrouwbaarder zijn. Maar, daar is nog weinig ervaring mee.

Vandaar dat een clubje journalisten in Spanje een test heeft gedaan met de 10 meest populaire 100% elektrische auto’s van dit moment.

Een echte straattest, met verschillende chauffeurs, zodat je als potentiële koper een goed beeld krijgt van hoe ver je met zo’n auto komt. En de cijfers zijn helder. Je krijgt een goed overzicht van hoe ver de verschillende auto’s komen.

* De geteste Jaguar is géén productiemodel

Wat mij opviel is dat een bijna vier keer zo grote accu, de Tesla’s maar ongeveer twee keer zover brengt. Dus, even rekenen en dat resulteert in een iets ander overzicht. Gebaseerd op dezelfde resultaten uit de test. In onderstaande tabel staat de meest efficiënte auto bovenin, en de wagen die het minst efficiënt met energie omgaat onderaan. Opvallend is dat de auto met de kortste range wel het verst komst per kWh.

En dat strookt met verhalen die ik heb gehoord: die Hyundai laad bij een gemiddelde snellader (50 kWh) veel sneller kilometers dan concurrerende modellen zoals de Nissan en de e-Golf.

Auto Range kWh/100 km
Hyundai Ioniq (28 kWh) 212 13,2
Kia Soul EV (30 kWh) 218 13,8
BMW i3 (33,3 kWh) 231 14,4
Renault Zoe (41 kWh) 284 14,4
Volkswagen e-Golf (35,8 kWh) 231 15,5
Opel Ampera-e (60 kWh) 377 15.9
Nissan Leaf (40 kWh) 228 17,5
Tesla Model S 100D (100 kWh) 422 23,7
Tesla Model X 100D (100 kWh) 400 25,0
Jaguar i-Pace (90 kWh) (NB: testmodel) 313 28,8

Ik zou zeggen: stop die 100 kWh batterij in de Hyundai Ionic, en je kan er bijna 1000km ver mee komen. En gezien de snel dalende prijzen voor batterijen is dat binnen een paar jaar realiteit.